PhD Lucía Vázquez Ben  

Profesora axudante doutora (AXU-DR)

Department Pedagogy and Didactics
Knowledgment area Teaching Experimental Science
Research  Research group Innovación en Enseñanza de las Ciencias y de las Matemáticas
Research lines No data available from Curriculum Management System at UDC. (SUXI).
Contacto UDC directory
Orcid id0000-0003-1685-5671 ResearcherIDC-1034-2017 Scopus57203569752

Teaching

Subjects taught

This section shows the teaching given in degrees, masters and other officers studies in last 6 years.

Subject and involved studies Distance hours Total hours
Final Year Dissertation
Degree in Primary Education
0 28.5
Subject and involved studies Distance hours Total hours
Final Year Dissertation 0 38
Teaching Natural Sciences I 0 53
Teaching Natural Sciences II 0 138
Subject and involved studies Distance hours Total hours
Final Year Dissertation
Degree in Primary Education
0 6
Teaching Natural Sciences I
Degree in Primary Education
0 120
Teaching Natural Sciences II
Degree in Primary Education
0 130
Subject and involved studies Distance hours Total hours
Teaching Natural Sciences I
Degree in Primary Education
0 85.5
Teaching Natural Sciences II
Degree in Primary Education
0 103
Subject and involved studies Distance hours Total hours
Teaching Natural Sciences I
Degree in Primary Education
0 95
Teaching Natural Sciences II
Degree in Primary Education
0 78
Subject and involved studies Distance hours Total hours
Teaching Natural Sciences I
Degree in Primary Education
0 72
Teaching Natural Sciences II
Degree in Primary Education
0 18

Defined tutoring by teacher for 2023/2024 academic course.

Faculty of Educational Studies

Quarter Day Site
1st quarter Monday
16:00 a 18:00
P0A1
1st quarter Wednesday
10:00 a 12:00
P0A1
2nd quarter Wednesday
10:00 a 14:00
P0A1
2nd chance Wednesday
10:30 a 13:30
P0A1

EOG works and final master thesis directed

Directed or codirected by current teacher since 2013 year.

Research results

Select merit type and year to query research merits.

El desarrollo de las competencias profesionales de los maestros en formación y en ejercicio de Educación Infantil y Primaria relacionadas con las Ciencias de la Naturaleza

Funding entity Ministerio de Ciencia e Innovación
Main researches Juan Carlos Rivadulla López
Type Proyecto Programas Nacionales
Dates From 01/09/2021 to 31/08/2024

Promoviendo el desarrollo del pensamiento crítico y de las dimensiones de implicación cognitiva y emocional de los desempeños epistémicos en las clases de ciencias en la era de la post-verdad

Funding entity Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades
Main researches Blanca Puig Mauriz; Digna Couso Lagarón; María Isabel Hernández
Type Proyecto Programas Nacionales
Dates From 01/01/2019 to 31/12/2021

COST Action Building on scientific literacy in evolution towards scientifically responsible Europeans (EuroScitizen)

Funding entity European Cooperation in Science and Technology (COST)
Type Proyecto Internacional
Dates From 01/09/2018 to 30/04/2023

EL DESARROLLO DE CAPACIDADES Y ACTITUDES POSITIVAS HACIA LA CIENCIA IMPLICADAS EN LA COMPETENCIA CIENTIFICA EN EL TRANSITO ENTRE LA EDUCACION PRIMARIA Y SECUNDARIA

Funding entity Ministerio de Economía y Competitividad (MINECO)
Main researches Susana García Barros
Type Proyecto Programas Nacionales
Dates From 30/12/2016 to 29/12/2019

Prácticas científicas en la enseñanza y aprendizaje de las ciencias: Dimensiones en la transferencia y el desempeño

Funding entity Ministerio de Economía y Competitividad (MINECO)
Main researches Blanca Puig Mauriz
Type Proyecto Programas Nacionales
Dates From 01/01/2016 to 31/12/2018

Axudas de apoio á etapa predoutoral nas universidades do SUG, nos organismos públicos de investigación de Galicia e noutras entidades do Sistema galego de I+D+i, cofinanciadas parcialmente polo programa operativo FSE Galicia 2014-2020. Resolución de concesión do 24 de outubro de 2016 (DOG nº 210 do 04/11/2016)

Funding entity Xunta de Galicia
Type Contrato
Dates From 01/11/2016 to 11/08/2019

¿Qué saben niños y niñas sobre evolución? Diseño y aplicación de un modelo científico escolar de evolución para educación primaria

Authors Lucía Vázquez Ben, Bugallo, A.
Journal EUREKA SOBRE ENSEÑANZA Y DIVULGACIÓN DE LAS CIENCIAS Vol. 19 Num. 1 (pages 110201 to 110216)

¡Bingo! Explorando la selección natural en educación primaria

Authors Lucía Vázquez Ben, Bugallo, A.
Journal ALAMBIQUE (BARCELONA) Num. 108 (pages 25 to 29)

La adaptación de los animales al medio. Qué aspectosconsideran los estudiantes de Primaria y Secundaria

Authors Susana García Barros, Mª Jesús Fuentes Silveira, Juan Carlos Rivadulla, Lucía Vázquez Ben
Journal REVISTA EUREKA SOBRE ENSEÑANZA Y DIVULGACIÓN DE LAS CIENCIAS Vol. 18 Num. 3 (pages 3106-1 to 3106-17)

European first-year university students accept evolution but lack substantial knowledge about it: a standardized European cross-country assessment

Authors Paul Kuschmierz, Anna Beniermann, Alexander Bergmann, Rianne Pinxten, Tuomas Aivelo, Justyna Berniak¿Wo¿ny, Gustav Bohlin, Bugallo-Rodríguez, A., Pedro Cardia
Journal Evolution: Education and Outreach Vol. 14 Num. 17 (pages 1 to 22)

Following Darwin¿s footsteps: Evaluating the impact of an activity designed for elementary school students to link historically important evolution key concepts on their understanding of natural selection

Authors Xana Sá-Pinto, Alexandre Pinto, Joana Ribeiro, Inês Sarmento, Patrícia Pessoa, Leonor R. Rodrigues, Lucía Vázquez Ben, Evangelia Mavrikaki, J. Bernardino Lopes
Journal Ecology and Evolution Vol. 11 (pages 12236 to 12250)
DOI https://doi.org/10.1002/ece3.7849

Estado actual de la teoría de la evolución en la normativa educativa curricular española

Authors Ánxela Bugallo-Rodríguez, Lucía Vázquez-Ben
Journal eVOLUCION Vol. 14 Num. 2 (pages 47 to 59)

Reasoning about genetic mechanisms: affordances and constrains for learning

Authors Michal Haskel-Ittah, Ravit G. Duncan, Lucía Vázquez-Ben, Anat Yarden
Journal JOURNAL OF RESEARCH IN SCIENCE TEACHING

Biodiversidade e evolución no currículo español de educación primaria

Authors Lucía Vázquez-Ben
Journal AMBIENTALMENTE SUSTENTABLE Vol. 2 Num. 22 (pages 21 to 34)

Teaching to teach the model of evolution in primary education: an experience with pre-service teachers at a Spanish university

Authors Lucía Vázquez-Ben. Ánxela Bugallo-Rodríguez
Book Biology Education Research. Contemporary topics and directions
Publishing: Servicio de Publicaciones. Universidad de Zaragoza.
ISBN: 978-84-16723-97-3
Pages From 323 to 334

¿Sabes más que tu futuro alumnado de educación primaria? El modelo de evolución biológica del profesorado en formación
30 Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales
International

Authors Lucía Vázquez Ben, Bugallo-Rodríguez, A.
Place Melilla (España)

Comparing elementary school students' predictions and explanations of evolutionary processes ¿ an exploratory study within the EuroScitizen network
XIII Conferencia de Investigadores Europeos sobre Didáctica de la Biología (ERIDOB 2022)
International

Authors Lucía Vázquez Ben, Patrícia Pessoa, Neil J. Gostling, Nausica Kapsala, Alexandra Moorman, Giulia Realdon, Mónica Arias, Alessandra Beccaceci, Livia Bianchet, Giulia Bombi, Moraima Castro-Faix, Margarida M. Marques, Carmen Souto García, Xana Sá-Pinto
Place Nicosia (Chipre)

Teaching Evolution in a 5th Grade Spanish Classroom: Why Do We Have Different Skin Colours?
94th NARST Annual International Conference
International

Authors Lucía Vázquez Ben, Ánxela Bugallo-Rodríguez
Organization National Association for Research in Science Teaching (NARST)
Place Orlando (Estados Unidos)

Porque todos son avances de un animal que existió hace muchos milenios: Preconcepciones del alumnado de educación primaria sobre las ideas nucleares del modelo de evolución biológica
29 Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales
National

Authors Lucía Vázquez Ben, Rodríguez, AB
Organization Universidad de Córdoba (UCO)
Place Córdoba (España)

Learning Evolution in Europe: challenges, opportunities and results of EuroScitizen
EvoKE 2021 meeting
International

Authors Evangelia Mavrikaki, Giulia Realdon, Lucía Vázquez Ben, Anna Beniermann, Rianne Pinxten, Duur Aanen, Constantinos Korfiatis; Kostas Korfiatis, Xana Sá-Pinto
Place Barcelona (España)

Teaching to teach the model of evolution in Primary Education: an experience with pre-service teachers at a Spanish university
XII Conferencia de Invetigadores Europeos sobre Didáctica de la Biología (ERIDOB 2018)
International

Authors Lucía Vázquez Ben, Anxela Bugallo
Organization Universidad de Zaragoza (UNIZAR)
Place Zaragoza (España)

Estado actual de la teoría de la evolución en la educación
XV Foro Internacional sobre la Evaluación de la Calidad de la Investigación y de la Educación Superior (FECIES)
International

Authors Anxela Bugallo, Lucía Vázquez-Ben
Organization UNIVERSIDAD DE GRANADA
Place Santander (España)

El modelo de evolución biológica en la Educación Primaria: ¿qué contenidos abordan los programas curriculares de las Comunidades Autónomas?
28 Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales
National

Authors Lucía Vázquez Ben, Anxela Bugallo
Organization Universidade da Coruña (UDC)
Place Coruña, A (España)

El modelo de evolución en Educación Primaria: Desafíos identificados por expertos y expertas.
X Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias
International

Authors Lucía Vázquez-Ben, Anxela Bugallo
Organization UNIVERSIDAD DE SEVILLA
Place Sevilla (España)

La evolución biológica en la educación primaria
II Reunión Científica Interuniversitaria de Jóvenes Investigadores
National

Authors Lucía Vázquez-Ben
Organization UNIVERSIDAD DE OVIEDO
Place Mieres (España)

La evolución biológica en la educación primaria española, un contenido pendiente
XIII Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía
International

Authors Lucía Vázquez-Ben
Organization Universidade da Coruña (UDC)
Place Coruña, A (España)

Positions

Academic or management positions held by teacher.

Pedagogía y Didáctica

Secretaria

From 16/01/2024.

Comisión de Relaciones Internacionales de la Facultad de Ciencias de la Educación

Vocal PDI

From 11/07/2023.

Xunta da Facultade de Ciencias da Educación

Vocal PDI

From 15/03/2023.

Consello do Departamento Pedagoxía e Didáctica

PDI (Membros Natos)

From 15/03/2023.

Consello do Departamento Pedagoxía e Didáctica

PDI (Membros Natos)