Dra. Renee Depalma Úngaro  

Profesor contratado doctor (PC-DR)

Departamento Pedagogía y Didáctica
Área Didáctica y organización escolar
Investigación  Grupo de investigación Grupo de Investigación en Innovaciones Educativas
Líneas de investigación Pedagoxía crítica, Análise de discurso crítica (CDA), antropoloxía da educación
Contacto Directorio de la UDC
Orcid id0000-0001-7927-321X ResearcherID15131320000 Scopus15131320000

Docencia

Docencia impartida

En este apartado se muestra la docencia impartida en grados, másteres y resto de estudios oficiales en los últimos 6 años.

Asignatura y estudios en la que se imparte Horas totales
Educación Inclusiva y Multicultural 84
Género y sexualidad. Desafíos y respuestas 21
Integración y convivencia intercultural 31,5
Investigación-acción participativa, acción comunitaria y gestión de las organizaciones sociales 21
Trabajo Fin de Grado 24
Asignatura y estudios en la que se imparte Horas totales
Educación Inclusiva y Multicultural
Grado en Educación Infantil
84
Investigación-acción participativa, acción comunitaria y gestión de las organizaciones sociales
Máster Universitario en Políticas Sociales e Intervención Sociocomunitaria
66
Prácticas Externas (Practicum)
Máster Universitario en Psicopedagogía
1
Practicum II
Grado en Educación Infantil
20
Trabajo Fin de Grado
Grado en Educación Infantil
12
Trabajo fin de máster
Máster Universitario en Migraciones Internacionales: Investigación, Políticas Migratorias y Mediación Intercultural
8
Trabajo fin de Máster
Máster Universitario en Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria, Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas. Especialidad en Orientación Educativa (Orientación Educativa).
6
Trabajo fin de Máster
Máster Universitario en Psicopedagogía
6
Asignatura y estudios en la que se imparte Horas totales
Educación Inclusiva y Multicultural
Grado en Educación Infantil
168
Etnicidad y diversidad cultural en las sociedades de origen y destino
Máster Universitario en Migraciones Internacionales: Investigación, Políticas Migratorias y Mediación Intercultural
14
Practicum I
Grado en Educación Infantil
20
Trabajo Fin de Grado
Grado en Educación Infantil
0
Trabajo Fin de Grado
Grado en Educación Social
12
Trabajo fin de Máster
Máster Universitario en Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria, Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas. Especialidad en Orientación Educativa (Orientación Educativa).
0
Asignatura y estudios en la que se imparte Horas totales
Comunicación e interpretación intercultural
Máster Universitario en Migraciones Internacionales: Investigación, Políticas Migratorias y Mediación Intercultural
11
Educación Inclusiva y Multicultural
Grado en Educación Infantil
168
Recursos educativos para la atención a la diversidad
Máster Universitario en Psicopedagogía
10
Trabajo Fin de Grado
Grado en Educación Infantil
15,7
Asignatura y estudios en la que se imparte Horas totales
Comunicación e interpretación intercultural
Máster Universitario en Migraciones Internacionales: Investigación, Políticas Migratorias y Mediación Intercultural
10
Educación Inclusiva y Multicultural
Grado en Educación Infantil
168
Practicum II
Grado en Educación Infantil
20
Practicum II
Grado en Educación Social
20
Trabajo Fin de Grado
Grado en Educación Social
6
Asignatura y estudios en la que se imparte Horas totales
Educación Inclusiva y Multicultural
Grado en Educación Infantil
168
Practicum I
Grado en Educación Infantil
22
Practicum II
Grado en Educación Social
25

Tutorías definidas por el/la docente para el curso académico 2017/2018.

Facultad de Ciencias de la Educación

Cuatrimestre Día Lugar
Primer cuatrimestre miércoles
12:00 a 14:00
P2A17
Primer cuatrimestre jueves
12:00 a 14:00
P2A17
Primer cuatrimestre viernes
12:00 a 14:00
P2A17

Trabajos de fin de grado y máster

Dirigidos o codirigidos por el/la docente desde el año 2013.

Dificultades añadidas de las adopciones interraciales: un enfoque intercultural.
La integración con la infancia y la familia migrante en la escuela. Un análisis desde las políticas de integración y educativas.
PEDAGOGÍA TRANS*GRESORA: aportaciones teóricas y propuestas para una pedagogía con mirada queer
Pensando Queer: cómo trabajar la diferencia a través de materiales educativos en el aula de Educación Infantil.
Educación intercultural en educación infantil, especialmente con alumnado de origen latinoamericano
Estereotipos de género y cultura popular infantil
Evolución de la identidad de género en educación infantil y agentes que influyen en el proceso.
Las familias homoparentales en la escuela
Todos somos Humanos hasta...: La percepción de los niños y las niñas del racismo y la cultura
El debate sobre el velo islámico. Incluyendo las voces de mujeres musulmanas
El sexismo en las películas de Disney: Análisis y respuestas educativas
La cultura gitana: políticas, prácticas y actitudes en ámbitos escolares.
Todos con la diversidad: una visión a favor de la participación y la colaboración de la comunidad educativa
Una aproximación a la organización del espacio y a las interacciónes desarrolladas en centros infantiles
Percepción social hacia las personas inmigrantes. Estrategias de intervención desde la Educación Social
Revisión de las campañas a favor de la normalización lingüistica del gallego desarrolladas en Galicia, desde 1984

Resultados de investigación

Puede consultar los méritos de investigación seleccionando un tipo de mérito y el año.

The Hijab and the integration of the Muslim Other in Spanish schools

Autores Renee Depalma Ungaro, Laura Cruz Lopez
Revista Policy Futures in Education Vol. 14 Núm. 1 (págs. 163 a 174)
DOI https://doi.org/10.2304/pfie.2014.12.1.163

Silence, nostalgia, violence, poverty...What does ¿culture¿ mean for South African sexuality educators?

Autores Renee Depalma Ungaro
Revista Culture, Health & Sexuality Vol. 16 Núm. 5 (págs. 547 a 561)
DOI https://doi.org/10.1080/13691058.2014.891050

South African Life Orientation teachers: (Not) teaching about sexuality diversity

Autores Renee Depalma Ungaro
Revista JOURNAL OF HOMOSEXUALITY Vol. 61 Núm. 12 (págs. 1687 a 1711)
DOI https://doi.org/10.1080/00918369.2014.951256

Gay penguins, sissy ducklings ¿ and beyond? Exploring gender and sexuality diversity through children's literature

Autores Renee Depalma Ungaro
Revista Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education
DOI https://doi.org/10.1080/01596306.2014.936712

The gendered nature of South African teachers discourse on sex education

Autores Renee Depalma Ungaro
Revista HEALTH EDUCATION RESEARCH Vol. 29 Núm. 4 (págs. 624 a 632)
DOI https://doi.org/10.1093/her/cyt117

Learning a minoritized language in a majority language context: student agency and the creation of micro-immersion contexts

Autores Renee Depalma Ungaro
Revista International Journal of Bilingual Education and Bilingualism
DOI https://doi.org/10.1080/13670050.2014.916653

Pathologizing gender identity: an analysis of Spanish law and the regulation of gender

Autores Maria Victoria Carrera, Maria Lameiras, Renee Depalma Ungaro
Revista JOURNAL OF GENDER STUDIES Vol. 22 Núm. 2 (págs. 206 a 220)
DOI https://doi.org/10.1080/09589236.2012.708827

A view of rural schooling through the eyes of former students

Autores Mercedes Suárez Pazos, Renee Depalma Ungaro, Pedro Membiela
Revista TEACHING AND TEACHER EDUCATION Vol. 28 (págs. 1018 a 1026)
DOI https://doi.org/10.1016/j.tate.2012.05.008

Postcolonial perspective, social integration and cultural diversity vis-à-vis neoliberal policies and practices in Galizan schooling

Autores Cathryn Teasley Severino, Concepción Sánchez Blanco, Renee Depalma Ungaro
Revista Power and Education Vol. 4 Núm. 3 (págs. 303 a 314)

Sex/gender identity: Moving beyond fixed and "natural" categories

Autores Maria Victoria Carrera, Renee Depalma Ungaro, Maria Lameiras
Revista Sexualities: Studies in Culture and Society Vol. 15 Núm. 8 (págs. 995 a 1016)
DOI https://doi.org/10.1177/1363460712459158

Teachers¿ memories of disciplinary control strategies from their own school days

Autores Renee Depalma Ungaro, Pedro Membiela, Mercedes Suarez Pazos
Revista BRITISH JOURNAL OF SOCIOLOGY OF EDUCATION Vol. 32 Núm. 1 (págs. 75 a 91)

The Ashgate research companion to queer theory

Autores Renee Depalma Ungaro, Fin Cullen
Revista GENDER AND EDUCATION Vol. 23 Núm. 2 (págs. 220 a 222)

Toward a More Comprehensive Understanding of Bullying in School Settings

Autores Maria Victoria Carrera, Renee Depalma Ungaro, Maria Lameiras
Revista EDUCATIONAL PSYCHOLOGY REVIEW Vol. 23 Núm. 4 (págs. 479 a 499)

The No Outsiders project: In search of queer primary pedagogies

Autores Renee Depalma Ungaro
Revista Transformations: The Journal of Inclusive Scholarship and Pedagogy Vol. 21 Núm. 2 (págs. 47 a 58)

Socially just research for social justice: negotiating consent and safety in a participatory action research project

Autores Renee Depalma Ungaro
Revista INTERNATIONAL JOURNAL OF RESEARCH AND METHOD IN EDUCATION Vol. 33 Núm. 3 (págs. 215 a 227)

Toward a practice of polyphonic dialogue in multicultural teacher education

Autores Renee Depalma Ungaro
Revista CURRICULUM INQUIRY Vol. 40 Núm. 3 (págs. 436 a 453)

Homophobia, transphobia and culture: Deconstructing heteronormativity in English primary schools

Autores Renee Depalma Ungaro, Mark Jennett
Revista INTERCULTURAL EDUCATION Vol. 2 Núm. 1 (págs. 15 a 26)

The creation and maintenance of a "learning-loving minority" in conventional high schools: a research-based response to John Ogbu

Autores Renee Depalma Ungaro, Eugene Matusov, Mark Philip Smith
Revista OXFORD REVIEW OF EDUCATION Vol. 36 Núm. 4 (págs. 463 a 480)

The nature of institutional heteronormativity in primary schools and practice-based responses

Autores Renee Depalma Ungaro, Elizabeth Atkinson
Revista TEACHING AND TEACHER EDUCATION Vol. 26 (págs. 1669 a 1676)

Leaving Alinsu: Towards a transformative community of practice

Autores Renee Depalma Ungaro
Revista MIND, CULTURE, AND ACTIVITY. AN INTERNATIONAL JOURNAL Vol. 16 Núm. 4 (págs. 353 a 370)

"Permission to talk about it": Narratives of sexualities equality in the primary classroom

Autores Renee Depalma Ungaro, Elizabeth Atkinson
Revista QUALITATIVE INQUIRY Vol. 15 Núm. 7 (págs. 876 a 892)

Smuggling authentic learning into the school context: Transitioning from an innovative elementary to a conventional high school

Autores Renee Depalma Ungaro, Eugene Matusov, Mark Smith
Revista TEACHERS COLLEGE RECORD Vol. 111 Núm. 4 (págs. 934 a 972)

Unbelieving the matrix: Queering consensual heteronormativity

Autores Renee Depalma Ungaro, Elizabeth Atkinson
Revista GENDER AND EDUCATION Vol. 21 Núm. 1 (págs. 17 a 29)

No Outsiders: Moving beyond a discourse of tolerance to challenge heteronormativity in primary schools

Autores Renee Depalma Ungaro
Revista BRITISH EDUCATIONAL RESEARCH JOURNAL Vol. 35 Núm. 6 (págs. 837 a 855)

"The voice of every Black person"? Bringing authentic minority voices into the multicultural dialogue

Autores Renee Depalma Ungaro
Revista TEACHING AND TEACHER EDUCATION Vol. 24 Núm. 3 (págs. 767 a 778)

When success makes me fail: (De)constructing failure and success in a conventional American classroom

Autores Renee Depalma Ungaro
Revista MIND, CULTURE, AND ACTIVITY. AN INTERNATIONAL JOURNAL Vol. 15 Núm. 2 (págs. 141 a 164)

A democratic community of practice: Unpicking all those words

Autores Renee Depalma Ungaro, Laura Teague
Revista EDUCATIONAL ACTION RESEARCH Vol. 16 Núm. 4 (págs. 441 a 446)

Dangerous spaces: constructing and contesting sexual identities in an online discussion forum

Autores Renee Depalma Ungaro, Elizabeth Atkinson
Revista GENDER AND EDUCATION Vol. 20 Núm. 2 (págs. 183 a 194)

Speaking the unspeakable in forbidden places: addressing lesbian, gay, bisexual and transgender equality in the primary school

Autores Renee Depalma Ungaro, Alexandra Allan, Elizabeth Atkinson, Elizabeth Brace, Judy Hemingway
Revista SEX EDUCATION Vol. 8 Núm. 3 (págs. 315 a 328)

Imagining the homonormative: performative subversion in education for social justice

Autores Renee Depalma Ungaro, Elizabeth Atkinson
Revista BRITISH JOURNAL OF SOCIOLOGY OF EDUCATION Vol. 29 Núm. 1 (págs. 25 a 35)

Language use in the two-way classroom: Lessons from a Spanish-English bilingual Kindergarten

Autores Renee Depalma Ungaro
Editorial Multilingual Matters, Bristol (Reino Unido)
ISBN 978-1-84769-300-6

Interrogating heteronormativity in primary schools: The work of the No Outsiders Project

Editorial Trentham Books, Stoke on Trent (Reino Unido)
ISBN 978-1-85856-458-6

Letting our commitments rest on the shelf: Teaching about sexual diversity in South African schools

Autores Renee Depalma Ungaro
Libro Sexuality, Society & Pedagogy
Edita Sun Press.
ISBN: 9781920382445
Páginas De la 47 a la 55

Dismantling folk theories and claiming a space within a social justice agenda

Autores Renee Depalma Ungaro
Libro The Gay Agenda: Creating Space, Identity, and Justice
Edita Peter Lang Publishing.
ISBN: 978-1-4331-1836-4 pb
Páginas De la 257 a la 272

Constructing Spanish: Discourses of language hegemony in Spain

Autores Renee Depalma Ungaro. Cathryn Teasley Severino
Libro Education, Dominance and Identity
Edita Sense.
ISBN: 9789462091238
Páginas De la 101 a la 120

Foreword

Autores Renee Depalma Ungaro
Libro From the Dress-up corner to the junior prom: Navigating gender and sexual diversity in preK-12 schools
Edita Rowman & LIttlefield.
ISBN: ISBN-978-1-6070-9978-9
Páginas De la 11 a la 13

Sexualities equality in all primary schools: a case for not waiting for ideal conditions

Autores Renee Depalma Ungaro
Libro Sexuality matters: Paradigms and policies for educational leaders
Edita Rowman & LIttlefield.
ISBN: 978-1.60709-417-3
Páginas De la 3 a la 23

Putting queer into practice: problems and possibilities

Autores Renee Depalma Ungaro. Elizabeth Atkinson
Libro Interrogating heteronormativity in primary schools: The work of the No Outsiders Project
Edita Trentham Books.
ISBN: 978-1-85856-458-6
Páginas De la 1 a la 16

Exploring gender identity, queering heteronormativity

Autores Renee Depalma Ungaro. Elizabeth Atkinson
Libro Interrogating heteronormativity in primary schools: The work of the No Outsiders Project
Edita Trentham Books.
ISBN: 978-1-85856-458-6
Páginas De la 121 a la 138

How teachers draw upon authoritative discourses to explain their approach to teaching (or not) about sexual diversity
Annual congress of the American Educational Research Association (AERA)
Internacional

Autores Renee Depalma Ungaro
Organizador American Educational Research Association (AERA)
Lugar Philadelphia (Estados Unidos)

Market-based education reform in Spain and its implications for inclusion
Annual European Conference on Educational Research (ECER)
Internacional

Autores Renee Depalma Ungaro, Laura Cruz Lopez
Organizador European Educational Research Association (EERA)
Lugar Porto (Portugal)

South African Life Orientation teachers draw upon religion, science, policy and the Constitution to construct approaches to sexuality education
Annual Conference, British Educational Research Association (BERA)
Internacional

Autores Renee Depalma Ungaro
Organizador British Educational Research Association (BERA)
Lugar Sussex (Reino Unido)

to a new European philosophy of (European) education: Science in the Kitchen and transversal competences for Chemistry majors
Comparative Education World Congress
Internacional

Autores Maria Helena Zapico Barbeito, Renee Depalma Ungaro
Organizador World Council of Comparative Education Societies
Lugar Buenos Aires (Argentina)

South African teacher positions on abstinence-only and comprehensive sexuality education: Irreconcilable differences?
Comparative Education World Congress
Internacional

Autores Renee Depalma Ungaro
Organizador World Council of Comparative Education Societies
Lugar Buenos Aires (Argentina)

Claiming a Space for LGBT within a social justice agenda
New Foundations: School Ethos and LGBT Studies
Internacional

Autores Renee Depalma Ungaro
Organizador Irish Research Council
Lugar Limerick (Irlanda)

The gendered nature of heternormativity: Contesting the sex/gender/sexuality status quo
Annual Meeting of the British Educational Research Association (BERA)
Internacional

Autores Renee Depalma Ungaro
Organizador American Educational Research Association (AERA)
Lugar Manchester (Reino Unido)

From ¿social transformation¿ to ¿social progress¿: Policy and structural shifts in Spanish universities
Annual Discourse, Power, Resistance Conference
Internacional

Autores Renee Depalma Ungaro, Maria Helena Zapico Barbeito
Organizador DPR
Lugar Plymouth (Reino Unido)

School, neoliberalism, postcolonialism, and cultural diversity in NW Spain
Annual Conference, British Educational Research Association (BERA)
Internacional

Autores Concepción Sánchez Blanco, Renee Depalma Ungaro
Organizador British Educational Research Association (BERA)
Lugar London (Reino Unido)

Postcolonial Perspectives in the inclusion of immigrant students in Galiza, Spain
European conference on Educational Research (ECER)
Internacional

Autores Cathryn Teasley Severino, Concepción Sánchez Blanco, Renee Depalma Ungaro
Organizador EERA European Educational Research Association
Lugar Berlin (Alemania)

Discourses of language hegemony: (Minoritized) language revitalization policies in three Spanish autonomous communities
Annual (2011) Discourse, Power, Resistance (DPR) Conference
Internacional

Autores Renee Depalma Ungaro, Cathryn Teasley Severino
Organizador DPR
Lugar Plymouth (Reino Unido)

Are we queer yet? (Not) reconciling participant perspectives in a participatory action research project
Education and Social Research Institute (ESRI), Methodological Issues in Research
Internacional

Autores Renee Depalma Ungaro
Organizador Manchester Metropolitan University
Lugar Manchester (Reino Unido)

Constructing Spanish: Discourses of language hegemony in Spain and the US
2010 Congress of the World Council of Comparative Education Societies
Internacional

Autores Renee Depalma Ungaro, Cathryn Teasley Severino
Organizador WCCES
Lugar Istanbul (Turquía)

Negotiating consent and safety in a participatory action research project
Annual Discourse Power Resistance conference
Internacional

Autores Renee Depalma Ungaro
Organizador DPR
Lugar Greenwich (Reino Unido)

The legal regulation of gender identity: Moving beyond fixed and ¿natural¿ categories
Socio-Legal Studies Association Annual Conference
Internacional

Autores Maria Victoria Carrera, Renee Depalma Ungaro
Organizador Socio-Legal Studies Association
Lugar Bristol (Reino Unido)

Dangerous and Endangered Messengers
Annual Discourse Power Resistance conference
Internacional

Autores Renee Depalma Ungaro
Organizador DPR
Lugar Greenwich (Reino Unido)

La educación intercultural en espacios informales: El caso del programa La Red Mágica en Delaware, EE.UU.
I Congreso de Docencia Universitaria
Internacional

Autores Renee Depalma Ungaro
Lugar Vigo (España)